tisdag 15 februari 2011

min dag började med att jag blev pratad med av en nunna - jag stod och väntade på bussen för att åka och luncha med Angelica, när tanten frågade mig något om bussen. jag svarade att jag inte förstod italienska så bra och hon vände sig bort igen, funderade en stund och blev väldigt nyfiken när hon förstod att jag inte var italiensk. sen kom hon närmare igen och började prata. konversationen löd ungefär;

- är du inte italiensk?
- nej, jag är från sverige.
- tysk?
- nej, svensk.
- jaha, tysk...
- nej, svensk! från sverige.
- jaha, där är alla så vackra..

tanten hörde dåligt och nästan viskade när hon pratade, i kombination med att jag hade hörlurar i öronen och inte är nån höjdare på italienska ännu.. hennes sista mening uppfattade jag lite halvdåligt, men jag tror det var något i den stilen. jättesnäll tant och "rolig" konversation var det i alla fall! =) det går knappt en dag utan att någon italienare kommer fram och frågar något.. de är så pratglada och frågvisa!

efter det åkte jag som sagt och träffade Angelica för en lunch ute på stan. vi hamnade på en mysig trattoria som visade sig ha riktigt bra mat. med tanke på att vi äter pasta nästan dagligen här hemma kände jag för lite omväxling och det fick bli en grekisk sallad! till antipasto (förrätt) blev det friterade grönsaker =) en kvinna som jobbade där ville servera oss vin till maten, vi sa nej tack, vi ville bara ha vatten och hon bokstavligen ryggade tillbaka av vårat chockerande svar.. haha. här dricker man vin till lunch, så är det bara.

efter vår trevliga lunch tog jag bussen hem till grabbarna som hade saknat mig här hemma =) det blev lite plugg och en stund senare pallrade jag och robin oss till tvätterian. kvällen avslutas med att tränga ihop oss i vår tvåsitssoffa och se på solsidan.

vår fina tvätteria! ;)

1 kommentar:

Robin Vestgärds sa...

Det var väl skönt att testa på att dricka lite vatten för omväxlingens skull? Nu har ju jag inte sett det med egna ögon, men jag litar på det du skriver!