måndag 21 februari 2011

en fantastik helg i Genova!

då var vi hemma igen efter en mycket trevlig vistelse norrut i landet. 104 mil tur och retur åkte vi för att sedan få se en blytung förlust för Roma.. men hur som helst så hade vi en riktigt bra helg!

08.07 lördag morgon satte vi oss på tåget som skulle ta oss till Genova. en weekendbag med lite ombyte och varma kläder samt lite matsäck var den enda packningen vi hade med från Rom. redan efter en halvtimmes färd med tåget kunde vi se havet för första gången på resan. med klarblå himmel och sol kunde man knappast ha haft finare utsikt. vi åkte längs med havet till och från hela resan och tåget tog oss genom städer som Livorno, Pisa och La Spezia. vid det sistnämnda stället fick vi även skymta det otroligt vackra Cinque Terre, som det förhoppningsvis blir att besöka framåt maj/juni..

utsikten genom ett skitigt tågfönster

5 timmar senare anlände vi till Genova, och kunde kliva ut i det varma, soliga vädret. vi fick båda en flashback från hur det var att kliva ut den där dagen i Bologna.. mycket bättre väder denna dag alltså! från tågstationen kunde vi direkt se hotellet vi skulle bo på, men det var en timme kvar till incheckning så vi gick en kort vända i området. nästan direkt kom vi till en triumfbåge som tidigare inte hade haft en aning om att den fanns. där knäppte vi lite kort och sedan satt vi oss på en trapp, åt upp det sista av matsäcken och njöt av solen.

triumfbågen
Piazza de Ferrari
när en timme hade gått gick vi till hotellet och checkade in. väl uppe på rummet tog det inte mer än 30 sekunder för andreas att sätta igång tv:n och kolla på när Romas och Lazios ungdomslag spelade match. haha.. under tiden tog jag en powernap och sen gjorde vi oss i ordning för att gå ut en sväng till. vi lyckades till slut få våra matchbiljetter efter en knackig konversation på italienska och efter det gick vi på lite mer sightseeing. på vägen till hamnen passerade vi Piazza de Ferrari som är ett känt torg med en stor fontän. när vi närmade oss hamnen hördes hög festmusik därifrån. jag tänkte att det var någon uteservering som festade till ordentligt eftersom det var lördag, men så var det inte. det var nämligen en skridskobana! alldeles bredvid havet hade de spolat upp is att åka skridskor på. det var fullt med människor som gled runt där i sina lånade blåa skridskor, där stannade vi en stund för att kolla. på hemvägen gick vi förbi Via Garibaldi och såg bland annat Palazzo Rosso och Palazzo Bianco. åter på hotellet för att duscha och byta om innan middag ute på restaurang.

skridskor!
vid hamnen, med ett sjukt stort skepp i bakgrunden!

solnedgång vid hamnen
vi gick till ett ställe som såg väldigt bra ut, när det är proppat med italienare brukar det vara ett bra ställe. det visade sig vara ett ställe som bara hade pizza, inget vin och bara annorlunda öl. pizza är väl alltid ett säkert kort, och att prova en ny öl gör väl inget.. när vi fick vår mat såg det också väldigt gott ut, men smaken var mer våffla än pizza, och att äta våffla med bland annat ost, tomat och skinka på känns ju sådär. inte högsta betyg på den från oss, men det är möjligt att det var någon regional typ av pizza. maten kan skilja sig väldigt från norr till söder i detta land! maten blev tyvärr äckligare för varje tugga vi tog, men till slut hade vi i alla fall fått i oss en del.. vi betalade och gick hem till hotellet igen, och somnade vid 22!

söndag och match på schemat, men först: hotellfrukost! ..croissants, massa juicer, vilken sorts kaffe man ville, yoghurt och flingor i mängder, olika skinkor - allt! riktigt bra frukost men det bästa av allt var en helt vanlig macka med smör och en ostskiva.. det var ju trots allt över en månad sen sist.. hotellet vi bodde på heter Hotel Moderno Verdi och var 4-stjärnigt. mycket trevligt hotell och till ett överkomligt pris.

på en mysig bar innan matchen

dagens match var mellan Genoa - Roma på Genoas och Sampdorias (lärde jag mig i helgen!) stadio, Luigi Ferraris. sämre väder denna dag och det regnade i princip hela dagen, men det gjorde inget - vi har varit med om värre! ;) på grund av regn tog vi buss istället för en promenad till arenan och satte oss på en bar i närheten för en öl och macka innan matchen. alldeles utanför stadion, när jag knäppte kort på andreas med stadion i bakgrunden, så ser andreas någon han känner igen och springer iväg och ropar efter honom; Panucci! han stannar först när andreas sagt att han är romanista och jag tar en bild på dom tillsammans medan hans kompanjon håller paraplyet över dom =)

Christian Panucci e Andreas!
en bra start på dagen kan man säga. så småningom var det dags att ta sig in på arenan. vi gick igenom första kontrollen utan problem, sen fick vi vänta lite innan vi fick "blippa" biljetterna och på riktigt komma in. vi stod och pratade medan vi väntade och en av vakterna frågade nyfiket genom gallret var vi kom ifrån (med vårat exotiska tjatter!). därefter kom den riktiga kontrollen - en kontroll utan dess like. de kollade min pyttelilla väska som annars bara brukar bli lite klämd på, de sa åt oss att öppna jackorna så de kunde känna innanför dom, och de tänkte till och beslagta mitt lypsyl innan det till slut blev godkänt att ha med. det hade, inte ens om man ville, inte gått att kasta in något på planen då det var både plexiglas och nät runtom planen. det var hur som helst en mycket fräsch och trevlig arena (dock utan damtoaletter!!). 3-0 ledning efter en kvart kändes ju för bra för att vara sant. och så var det också, hemmalaget Genoa kunde vända och vinna med 4-3. tråkigt, minst sagt!

vi kunde välja och vraka bland platserna!

malin och Roma-spelarna =)
tåget som skulle ta oss tillbaka till Rom gick två timmar efter matchens slut. innan matchen visste vi inte riktigt vad vi skulle fylla ut den tiden med, men det skulle visa sig att det var hur lätt som helst att fördriva tiden. bortafansen är tvungna att gå ut när arenan är helt tom och folkmassan utanför arenan har skringrats, vilket gjorde att vi var "instängda" på arenan i ungefär 45 minuter.. därefter, för att undvika bråk, fick vi lov att åka buss till tågstationen. bussen tog god tid på sig att lämna arenan och vi stod stilla i säkert en halvtimme innan vi till slut kunde åka de tre kvarteren till stationen... vi gick till hotellet och hämtade vår väska (tur att vi inte hade med den till matchen - den hade väl blivit beslagtagen!) och sedan vidare till tåget.

tågbild från alla resor - ett måste =)

Genova var en riktigt fin och mysig stad, men februari är väl kanske inte den bästa månaden att vara där. framåt sommaren är det nog hur fint som helst, speciellt vid hamnen! vid midnatt var vi hemma i Rom igen, och trots den tunga förlusten hade vi en toppenhelg!